Βοηθοί Αγοράς

Επιλεγοντας Ηλεκτρικη Κιθαρα e-voithoi Zaranikas eStore

 

 

   Ηλεκτρική Κιθάρα ή αλλιώς Stratocaster, Telecaster, Jaguar, Jazzmaster, Mustang, Super-Strat, Les Paul, SG, Flying-V, Explorer, Hollow και Semi-Hollow Body... Σε αυτό το άρθρο αναλύουμε ίσως το πιο "δύσκολο" μουσικό όργανο της ευρύτερης οικογένειας της κιθάρας από άποψη επιλογής και προσπαθούμε να δώσουμε λύση σε αναπάντητα ερωτήματα που θα σας βοηθήσουν να επιλέξετε την κατάλληλη ηλεκτρική για να ξεκινήσετε! Αρχικά όμως θα δούμε κάποια ιστορικά στοιχεία, τεχνικά χαρακτηριστικά και τα είδη μουσικής ή καλλιτέχνες που έχουν συνδεθεί με το συγκεκριμένο όργανο για να κατανοήσουμε τη διαφορετικότητα ανάμεσα στους προαναφερθέντες τύπους...

 

 

Σύντομη ιστορική αναδρομή

 

   Η ραγδαία ανάπτυξη της μοντέρνας μουσικής (blues και jazz) μετά το 1945 και η ανάγκη για διαφοροποίηση στον ήχο, έφερε στο φως το μουσικό όργανο που ονομάστηκε ηλεκτρική κιθάρα. Αυτό το όργανο σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις αρχές της κλασικής κιθάρας (αριθμός χορδών, ίδιες νότες στα διαστήματα ή τάστα) με τη διαφορά ότι ο ήχος δεν ήταν αποτέλεσμα του ηχείου της αλλά της παλινδρόμησης της χορδής, μπροστά από έναν μαγνήτη. Από τους πρώτους παίκτες που υιοθέτησαν δισκογραφικά τη χρήση της ήταν ο Les Paul απ' όπου και εμπνεύστηκε το όνομά του ο συγκεκριμένος τύπος κιθάρας της εταιρίας Gibson. Σύντομα, το 1954, ήρθαν ο Leo Fender και οι συνεργάτες του να ταράξουν τα μέχρι τότε νερά, με ένα αρκετά διαφορετικό από άποψη σχήματος και ηχητικού αποτελέσματος δημιούργημα, που ονόμασαν Stratocaster, αν και πιο πριν είχαν κατασκευάσει την Telecaster και τα Precision Μπάσα (που όμως δεν είχαν γνωρίσει την ίδια εμπορική επιτυχία). Αυτό ήταν ... o "πόλεμος" για την επικράτηση  είχε ήδη ξεκινήσει. Δημιουργήθηκε έτσι ένα δίπολο που έφερε ταχύτατα νέα μοντέλα/ τύπους ηλεκτρικών κιθάρων και γιγαντώθηκε όταν μπήκαν στο κόλπο και άλλες εταιρίες, όπως οι Charvel, Jackson, ESP, Danelectro, Ibanez, Gretsch, PRS, Schecter, Dean, Yamaha και πολλές άλλες. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και σήμερα το αιώνιο ερώτημα του κάθε "κλασικού" ηλεκτρικού κιθαρίστα είναι το "Stratocaster ή Les Paul;"  

 

 

 

Η κατασκευή

 

   Μέχρι τώρα κάναμε μια πρώτη αναφορά στις Strat και LP. Άλλοι τύποι πολύ διαδεδομένοι είναι οι: SG, Super-Strat, Telecaster, Flying-V, Explorer, (Semi) Hallow Body και λιγότερο οι: Jaguar, Firebird, Jazzmaster και Mustang. Κάθε ένας από τους προαναφερθέντες τύπους φέρει ένα μοναδικό ηχόχρωμα και αυτό οφείλεται πρώτα απ' όλα στο σχήμα του. Ως επί το πλείστον, οι κιθάρες τείνουν να έχουν διαφορετικά ξύλα κατασκευής των καπακιών (με πιο κύρια το μαόνι/ mahogany και το έλατο/ alder) και των ταστιέρων (με πιο κύρια την τριανταφυλλιά/ rosewood, τον έβενο/ ebony και το σφενδάμι/ maple), 3 διαφορετικούς τρόπους δεσίματος του σώματος με το μάνικο του οργάνου - βεβαίως και επηρεάζει και αυτό τον ήχο - (Set Neck, Neck-Throught και Bolt-On) και διαφορετικούς μαγνήτες (μονούς/ single coils, διπλούς/ humbuckers ή και συνδυασμούς αυτών). Άλλες κατασκευαστικές διαφοροποιήσεις αποτελούν το αν το καπάκι του οργάνου είναι μασίφ/ solid top (δηλαδή είναι κατασκευασμένο από 1 κομμάτι ξύλου) ή 2 ή και περισσότερα, ο τύπος της γέφυρας/ bridge (tremolo απλό ή floyd rose ή bigsby ή σταθερή), αν είναι string through ή αν διαθέτει tailpiece (ο τρόπος που έρχονται έμμεσα οι χορδές σε επαφή με το σώμα του οργάνου). Ο κάθε τύπος κιθάρας έχει συνδυαστεί με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά από τα προαναφερθέντα αλλά δε θα μπούμε σε περαιτέρω ανάλυση γιατί δεν είναι πράγματα που θα πρέπει να επηρεάζουν τον αρχάριο χρήστη, και μπορούν να οδηγήσουν μόνο στην απόλυτη σύγχυσή του. Μέσα από τη διαδικασία της μάθησης και της εξέλιξης, ο κάθε παίκτης αρχίζει να μαθαίνει να διαχωρίζει τα ανωτέρω χαρακτηριστικά, κατανοώντας τις διαφορετικές επιδράσεις που έχουν στον ήχο και εν τέλει διαμορφώνει τη δική του άποψη σύμφωνα με τις ανάγκες του.

 

 

 

Οι μαγνήτες

 

   Οι μαγνήτες των ηλεκτρικών κιθαρών είναι 3 τύπων: οι μονοί μαγνήτες ή single coils και οι διπλοί μαγνήτες ή humbuckers και συνήθως συναντάμε κιθάρες με από 1 έως 3 μονούς ή διπλούς μαγνήτες ή και συνδυασμούς αυτών όπως για παράδειγμα 1 διπλό και 2 μονούς ή και το αντίστροφο. Ο μονός ή μονοπήνιος μαγνήτης συναντάται συνήθως στις strat, tele, jaguar, jazzmaster, mustang και super strat κιθάρες και φέρει έναν πολύ χαρακτηριστικό "ξερό" ήχο με έντονη "ατάκα" και χαμηλό output/ gain. Επίσης, οι vintage τύποι αυτών παράγουν το κλασικό "φύσημα" όταν δεν παίζει η κιθάρα αλλά παραμένει συνδεδεμένη στον ενισχυτή με ανοιχτή την ένταση. Ο διπλός μαγνήτης ή hum συναντάται στις περισσότερο στις les paul, sg, firebird, hollow body, explorer, flying-V και super strat κιθάρες και φέρει ένα πιο γεμάτο και "γλυκό" ήχο συγκριτικά με το μονό και πολύ πιο μεγάλο gain. Επίσης, δεν έχει το φύσημα (που αναφέραμε πριν) και είναι δυνατό να "split-άρει" δηλαδή να μετατραπεί σε μονό μαγνήτη πλησιάζοντας τον ήχο του single coil. Όπως μπορεί να παρατηρήσατε, η super strat κιθάρα αναγράφουμε ότι φέρει τόσο μονούς όσο και διπλούς μαγνήτες όπως και όλες οι modern player κιθάρες. Τέλος, ο 3ος τύπος που δεν έχει αναλυθεί ιδιαίτερα, γιατί είναι πολύ πιο σπάνιος συγκριτικά με τους άλλους, είναι οι μαγνήτες P90, οι οποίοι ουσιαστικά αποτελούν την ενδιάμεση εκδοχή των μονών και των διπλών, αφού τείνουν προς το χαμηλό output του μονού ενώ κρατάνε την "γλυκύτητα" και "στρογγυλότητα" του διπλού. Στις σύγχρονες εκδοχές τους, οι κιθάρες, δεν έχουν μείνει σε κλειστά πρότυπα, οπότε συναντάμε και διαφορετικές versions, όπως για παράδειγμα jaguar με διπλούς μαγνήτες ή les paul τύπου με μονούς.

 

 

 

 

Τα είδη μουσικής

 

   Περνώντας στο ζουμί του άρθρου, όπως είναι απόλυτα λογικό και με βάση την εξέλιξη της μουσικής, προς τον πιο "σκληρό ήχο", από τη Blues και τη Jazz στην Classic Rock και τα Folk/ Country είδη και μετέπειτα στα πιο heavy είδη όπως η metal και τα (πραγματικά πολλά) παρακλάδια της, οι κιθάρες (που ήρθαν και με την αντίστοιχη χρονική σειρά) συνδυάστηκαν ως ακούσματα με αυτά ή και πολλές φορές ακόμη ταυτίστηκαν με συγκεκριμένους καλλιτέχνες ή μπάντες (αφού αυτοί αποτέλεσαν ουσιαστικά τους σταθμούς αυτής της εξέλιξης). Ενδεικτικά, οι Hollow Body (που ήταν από τους πρώτους τύπους) συνδέθηκαν με τη Jazz και Blues μουσική, οι Stratocaster και οι Les Paul (που ήρθαν αμέσως μετά) συνδέθηκαν περισσότερο με είδη μουσικής όπως το Classic Rock και οι Explorer, Flying-V και Super-Strats αποτέλεσαν τη συνηθέστερη έκφραση του heavy ήχου. Πολύ χαρακτηριστικές εικόνες αποτελούν ο BB King με τη Hollow Body Lucille του, οι Jimi Hendrix - Rory Gallagher - Stevie Ray Vaughan με τις Stratocaster τους, οι Jimmy Page (Led Zeppelin) - Gary Moore (Thin Lizzy) και Slash (Guns 'n' Roses) με τις Les Paul τους, ο Kurt Cobain (Nirvana) με τη Jaguar του, ενώ περνώντας στα heαvy είδη, oι Tony Iommi (Black Sabbath) - Angus Young (AC/DC) με τις SG τους, ο James Hetfield (Metallica) με την Explorer, ο Dave Mustaine (Megadeth) με τη Flying-V και o Dave Murray (Iron Maiden) με τη Super Strat του.

 

 

Οι προτάσεις μας

 

  1. Stratocaster: Συνήθως αποτελούνται από 3 μονούς μαγνήτες και προτείνονται για είδη μουσικής όπως το Classic Rock.
  2. Les Paul: Συνήθως αποτελούνται από 2 διπλούς μαγνήτες και προτείνονται για όλα τα είδη μουσικής.
  3. Telecaster: Συνήθως αποτελούνται από 2 μονούς μαγνήτες και προτείνονται για Classic, Country & Folk Rock, Punk και Reggae.
  4. SG: Συνήθως αποτελούνται από 2 διπλούς μαγνήτες και προτείνονται για είδη μουσικής όπως το Hard Rock.
  5. Hallow body/Semi-acoustics & Jazzmaster: Συνήθως αποτελούνται από 2 διπλούς μαγνήτες και προτείνονται για είδη όπως Jazz & Blues.
  6. Jaguar: Αποτελούνται από 2 μαγνήτες είτε μονούς είτε διπλούς και συνδέθηκαν με είδη όπως η Garage Rock, κυρίως λόγω του Kurt Cobain.
  7. Flying-V & Explorer & Super-Strat: Αποτελούνται συνήθως από τουλάχιστον 2 διπλούς μαγνήτες και προτείνονται για όλο το εύρος της Metal μουσικής σκηνής.