Βοηθοί Αγοράς

Χορδές: Οδηγός επιβίωσης...

 

 

   Η επιλογή των χορδών που βάζεις στο μουσικό σου όργανο παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο από ότι μπορείς να περιμένεις... Ναι αλλά τι εννοείς επιλέγω χορδές; Σε τι διαφέρουν; Δεν είναι όλες οι χορδές ίδιες; Συνηθισμένες απορίες που θα απαντηθούν σε αυτό το άρθρο!

 

 

Γενικά για τις χορδές

 

   Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, από τα βασικά. Το πρώτο και ίσως βασικότερο που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι πρέπει να αλλάζουν ανά ένα διάστημα περίπου 3 μηνών, ανεξάρτητα από το πόσο συχνά παίζουμε. Αυτό συμβαίνει γιατί οι χορδές οξειδώνονται εκτός από τον ιδρώτα των χεριών και από τον αέρα με αποτέλεσμα να χάνουν την ελαστικότητά τους και να προξενούν διάφορες ζημιές στο όργανο (μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για αυτό το θέμα στο αντίστοιχο άρθρο του εργαστηρίου μας). Επίσης, πρέπει να χρησιμοποιούμε στο κάθε όργανο το αντίστοιχο set χορδών. Πόσες και πόσες φορές έχουμε αντιμετωπίσει κατεστραμένα όργανα, συνήθως κλασική κιθάρα που ο χρήστης της προσπάθησε να τη μετατρέψει σε ακουστική, τοποθετώντας ατσάλινες χορδές, κυριολεκτικά διαλύοντας το μουσικό όργανο. Τέλος, και σε πολύ γενικές γραμμές, οι πιο λεπτές χορδές συνοδεύονται από μεγαλύτερη ευκολία στο παίξιμο, καθότι πιο μαλακές, ενώ οι πιο χοντρές προσδίδουν περισσότερο όγκο στο μουσικό όργανο.

 

 

Τα πάχη τους

 

   Το πάχος του set χορδών που θα επιλέξουμε εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Αρχικά, το πολύ απλό και αυτονόητο που είναι το με ποιο set αποδίδει καλύτερα το μουσικό μας όργανο. Αυτό χρειάζεται κάποια εμπειρία η οποία θα αποκτηθεί μετά από κάποιες φορές που θα προβούμε σε αντικατάσταση και θα δοκιμάσουμε διαφορετικά sets διαφόρων εταιριών. Δεύτερον, έχει να κάνει με το τι ύφος μουσικής θέλουμε να παίξουμε. Για παράδειγμα, αν θέλουμε να παίζουμε ρυθμικά θα επιλέξουμε πιο χοντρό set, λόγω του όγκου που θα προσδώσει στον ήχο μας. Αντίθετα, αν τείνουμε προς το σολιστικό θα επιλέξουμε όσο το δυνατόν πιο χοντρό set αρκεί να μη μας κουράζει και να το "σηκώνει" το χέρι μας. Σαν αποτέλεσμα θα πάμε στα μαλακά με μεσαία sets που προσφέρονται. Ένας τρίτος παράγοντας είναι η κατάσταση του οργάνου και πιο συγκεκριμένα του μπράτσου/ μανικιού του. Στα όργανα με βέργα/ truss rod (διαβάστε εδώ τη χρησιμότητά της) είναι μεν καλό να χρησιμοποιούμε το ίδιο πάχος χορδών και αν επιλέξουμε να το αλλάξουμε, η αλλαγή να συνοδευτεί από set up, αλλά από τη στιγμή που μας δίνεται αυτή η δυνατότητα δεν υπάρχει πρόβλημα. Στα υπόλοιπα όργανα, όμως, θα πρέπει να ακολουθούμε κατά γράμμα τις οδηγίες του κατασκευαστή ή του τεχνικού που το επιβλέπει και γνωρίζει τη συμπεριφορά του.

 

 

Υβριδικά και Long-life sets

 

   Μεγάλο ρεύμα έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια στα υβριδικά sets χορδών. Αυτά είναι set που ξεφεύγουν από τα standard μεγέθη που γνωρίζαμε και αποτελούν μίξεις συνήθως πιο λεπτών χορδών στα καντίνια και πιο χοντρών στα μπάσα σε μια προσπάθεια να συνδυαστεί η ευκολία και ο όγκος στο παίξιμο όπως αναλύσαμε παραπάνω. Ένα άλλο γνώρισμα, επίσης, των τελευταίων χρόνων είναι η προσθήκη στο παλμαρέ των εταιριών κατασκευής χορδών sets με μακρά διάρκεια ζωής, που συνήθως διαρκούν 2-3 φορές παραπάνω και πολλοί χρήστες τα κρίνουν ως πιο συμφέροντα οικονομικά.

 

 

 

Υλικά κατασκευής

 

   Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται και στο υλικό κατασκευής της χορδής. Για παράδειγμα, οι flat χορδές της ηλεκτρικής κιθάρας ή του ηλεκτρικού μπάσου τοποθετούνται σε άταστες κιθάρες ή μπάσα αντίστοιχα, καθώς είναι κατασκευασμένες με εντελώς διαφορετική τεχνοτροπία, παράγουν έναν πολύ πιο φωτεινό (bright) ήχο και διαθέτουν ένα ιδιαίτερο "σκάσιμο" κατά το παίξιμο. Φυσικά,  τοποθετούνται και σε όργανα με τάστα, λόγω του ότι πολλοί τις προτιμούν εξαιτίας των προαναφερθέντων, προκαλώνας όμως πιο γρήγορη φθορά των τάστων. Σε ένα δεύτερο παράδειγμα, στο μπουζούκι και στην ακουστική κιθάρα υπάρχουν χορδές κατασκευασμένες από bronze, phosphor bronze και nickel υλικό τα οποία μεταξύ τους αποδίδουν διαφορετικές χροιές, πιο ξερή, πιο γλυκιά και πιο στακάτη αντιστοίχως.