free delivery από 69€

Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Λίστα αγαπημένων

Η λίστα αγαπημένων είναι άδεια

Καλάθι

Το καλάθι σας είναι άδειο

Επιλέγοντας Ρετσίνι Zaranikas Guitar Workshop

Γειά σου! Είμαι ο κύριος Μουσικούλης και είμαι εδώ για να προσπαθήσω να λύσω κάθε σου απορία.

Αχχ το ρετσίνι! Το μικρότερο και σημαντκότερο αξεσουάρ των κλασικών εγχόρδων μουσικών οργάνων. Πώς όμως ο επαγγελματίας επιλέγει σωστά κάθε φορά ποιο ρετσίνι πρέπει να χρησιμοποιήσει; Μα φυσικά, ανάλογα με τις ανάγκες του τη συγκεκριμένη στιγμή ή τις καιρικές συνθήκες της κάθε εποχής. Ξεκινώντας, όμως, θα κάνουμε μια σύντομη αναφορά στην ιστορία του, στον τρόπο εξαγωγής τους και στην προέλευσή αλλά και τα γενικότερα χαρακτηριστικά των ρετσινιών, ώστε να μας βοηθήσει στην κατανόηση.

 

Η ιστορία του

 

Από τον 10ο έως τον 12ο αιώνα, οι άνθρωποι αποσπούσαν το ρετσίνι από έλατα και πεύκα και το χρησιμοποιούσαν για ζωγραφική και για να κάνουν αδιάβροχες τις ξύλινες βάρκες τους. Επίσης, περίπου την ίδια εποχή, άνθρωποι από τα ανατολικότερα μέρη της Μεσογείου άρχισαν να ψάχνουν για νέους και αποτελεσματικότερους τρόπους να παίζουν τα έγχορδα τους όργανα. Αρχικά, χρησιμοποιούσαν ραβδιά από αποξηραμένα έντερα προβάτων για να χτυπάνε τις χορδές, τα οποία είχαν μια ιδιαίτερα τραχιά επιφάνεια. Αργότερα, οι άνθρωποι ανακάλυψαν τα πλεονεκτήματα της χρήσης των τριχών του αλόγου για τα δοξάρια που χρησιμοποιούσαν στα όργανα τους. Η έναρξη της χρήσης του ρετσινιού τοποθετείται το Μεσαίωνα, όπου μια στρώση ρετσινιού επάνω στις τρίχες του δοξαριού αποδείχτηκε τελικά η τέλεια εφεύρεση. Μόνο οι τρίχες δοξαριού που ήταν επικαλυμμένες με ρετσίνι κατάφερναν να δονήσουν τις χορδές τόσο ώστε να παράγουν ήχο.

 

Ο τρόπος εξαγωγής του

 

Το φυσικό ρετσίνι συλλέγεται ακόμα και σήμερα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως και τότε, δηλαδή από πεύκα κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου. Κατά τη διαδικασία απόσταξης του ρετσινιού παράγεται νέφτι. Κομμάτια του φυσικού ρετσινιού ζεσταίνονται σε έναν ειδικό βραστήρα, με σκοπό να εξατμιστεί το νερό από αυτό, ενώ παράλληλα διάφορες ακαθαρσίες και άχρηστα στοιχεία σιγά σιγά βυθίζονται στον πυθμένα του βραστήρα, ώστε να μείνει το καθαρό ρετσίνι σε υγρή μορφή. Τέλος, το αγνό καθαρό ρετσίνι ξαφρίζεται και μετά ψύχεται.

 

Τα πιθανά μέρη προέλευσης και τα χαρακτηριστικά του

 

Μπορούμε να αναγνωρίσουμε την προέλευση του ρετσινιού από το χρώμα του. Το γαλλικό και το βορειοαμερικάνικο καθαρό ρετσίνι έχει ένα απαλό κίτρινο χρώμα, ενώ το ελληνικό και γερμανικό καθαρό ρετσίνι έχει ένα αρκετά καφέ χρώμα. Το καθαρό φυσικό ρετσίνι είναι διάφανο, μπορεί εύκολα να κονιορτοποιηθεί και διαλύεται σε αλκοόλ και αιθέρια έλαια. Σε μετέπειτα στάδιο επεξεργασίας, το αγνό ρετσίνι ζεσταίνεται ξανά, ενώ προστίθεται λάδι και κάποια άλλα υλικά. Αυτό το υγρό χύνεται σε ειδική φόρμα ώστε να πάρει την τελική μορφή που χρησιμοποιούν οι μουσικοί για τις τρίχες του δοξαριού τους. Κάθε κατασκευαστής έχει τη δική του συγκεκριμένη διαδικασία κατασκευής ρετσινιού, την οποία κρατάει αυστηρά μυστική. Σαν αποτέλεσμα, όλα τα σημερινά ρετσίνια διαφέρουν σε ποιότητα και επηρεάζουν πάρα πολύ την τεχνική του δοξαριού αλλά και το ηχητικό χρώμα του οργάνου. Οπότε, είναι σημαντικό για τον μουσικό να επιλέξει προσεκτικά ένα ρετσίνι που τον βοηθάει να έχει την ιδανικότερη εφαρμογή του δοξαριού επάνω στις χορδές κατά τη διάρκεια του παιξίματος.

 

 

Τί ρετσίνι πρέπει να χρησιμοποιήσω;

 

Το ρετσίνι υψηλής ποιότητας επιτρέπει τέλεια εφαρμογή του δοξαριού στις χορδές χωρίς τριξίματα και θορύβους, ειδικά όταν εφαρμόζεται σε μόνο μία λεπτή στρώση. Ο γενικός κανόνας είναι οτι οι παίκτες βιολιού και βιόλας χρησιμοποιούν συνήθως σκληρότερο και πιο στεγνό ρετσίνι, οι παίκτες τσέλου μεσαίο προς σκληρό, ενώ όσοι παίζουν κοντραμπάσο χρησιμοποιούν ένα πιο μαλακό τύπο ρετσινιού.

Κάτι που παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επιλογή του ρετσινιού είναι και οι καιρικές συνθήκες. Διαφορετικό ρετσίνι χρησιμοποιείται τους θερινούς μήνες και διαφορετικό τους χειμερινούς. Το καλοκαίρι, χρησιμοποιούνται τα ανοικτόχρωμα ρετσίνια, ενώ το χειμώνα τα σκουρόχρωμα.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό για την επιλογή του πιο κατάλληλου είναι το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένος ο πυρήνας των χορδών που χρησιμοποιούμε.

  • Οι ατσάλινες χορδές παίζονται πιο εύκολα αν χρησιμοποιήσουμε ένα σκληρό και στεγνό ρετσίνι.
  • Για συνθετικές, εντέρινες ή εντέρινης περιέλιξης χορδές, χρησιμοποιούμε ιδανικά ένα πιο μαλακό ρετσίνι.

Τέλος, οι έμπειροι παίκτες προτιμούν πιο μαλακά ρετσίνια όταν παίζουν στο στούντιο και σκληρότερα όταν παίζουν σε συναυλίες. Το σκληρό ρετσίνι λειτουργεί καλύτερα σε τροπικά κλίματα, ενώ το μαλακό ρετσίνι είναι ιδανικότερο για κρύα κλίματα.

 

Πακετάρισμα

 

Κάτι που δεν περνάει από το μυαλό των περισσότερων είναι το πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το πακετάρισμα του τελικού προϊόντος μετά την κατασκευή του. Κάθε έτοιμο κομμάτι ρετσινιού είναι, συνήθως, κολλημένο επάνω σε ένα μαλακό ύφασμα, το οποίο μετά με τη σειρά του συνδέεται πάνω σε μια σκληρή, πλαστική ή χαρτονένια λαβή. Αυτό αποτρέπει τα δάχτυλα του μουσικού από το να εκτεθούν στη σκόνη του ρετσινιού, ενώ επίσης κάνει ευκολότερη την εφαρμογή του στις τρίχες του δοξαριού. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια μπήκε στο συγκεκριμένο κλάδο μια εντυπωσιακή εταιρία που εδρεύει στην Ελλάδα και χρησιμοποιεί πρώτη ύλη από ελληνικά ρετσίνια, η Melos Rosin, η οποία εκτός των καινοτομιών που προσέφερε στην κατασκευή των ρετσινιών καινοτόμησε και στο πακετάρισμα του, αφού το αποθηκεύει σε φελλό, ο οποίος αποδεικνύεται η βέλτιστη επιλογή για τη διατήρηση της φρεσκάδας του ρετσινιού!

 

Εταιρίες κατασκευής

 

Η σημαντικότητα αυτού του αξεσουάρ έχει οδηγήσει τους φίλους μου στο Zaranikas Music Store να διαθέτουν μία τεράστια γκάμα από ρετσίνια για όλα τα γούστα. Υπάρχουν πάντα ετοιμοπαράδοτα με μεγάλο εύρος επιλογών σε κατασκευαστές, σκληρότητες, τιμές και υλικά κατασκευής. Σε αυτές πρωτοστατεί η ελληνική εταιρία Melos, οι γερμανικές GeipelPirastro, η βρετανική Hidersine και η αμερικάνικη D' Addario αποτελούν τους σημαντικότερους κατασκευαστές ρετσινιών συνθέτοντας μια γκάμα που εξάπτει τη φαντασία για δοκιμή με το αγαπημένο σας δοξάρι...

 

Σε βοήθησε αυτό που διάβασες;

 

Αυτά είχα να σου πω εν συντομία για το συγκεκριμένο ζήτημα. Γενικά, προσπαθώ να στα μεταφέρω όσο πιο απλοποιημένα γίνεται γιατί θέλω να με καταλαβαίνουν όλοι. Οπότε, ελπίζω να σου άρεσε :)

Θέλεις να μάθεις κι άλλα; Πάτα στον αντίστοιχο σύνδεσμο και διάβασε τις απαντήσεις μου στα πιο συνηθισμένα ερωτήματα που ακούν οι φίλοι μου σχετικά με αυτό το ζήτημα:

Το ξέρεις, ότι υπάρχουν και θεωρητικά & τεχνικού περιεχομένου άρθρα που μπορούν να σε βοηθήσουν; Για παράδειγμα:

 

Κύριε Μουσικούλη, εξακολουθώ να έχω απορίες.

 

Αλήθεια; Είσαι σίγουρος/-η ότι διάβασες αναλυτικά όλα τα άρθρα των φίλων μου τεχνικών; Αν ναί, στείλε μου την ερώτησή σου στη φόρμα που ακολουθεί:

 

Ελλάδα +30

Δε θες να σου ξεφεύγει τίποτα;