Γειά σου! Είμαι ο κύριος Μουσικούλης και είμαι εδώ για να προσπαθήσω να λύσω κάθε σου απορία.
Μετά την αγορά του πρώτου μουσικού οργάνου ένας νέος πλανήτης ανοίγεται μπροστά σου: Ο πλανήτης της μουσικής αλλά και των αξεσουάρ των μουσικών οργάνων! Θήκη και βαλίτσα, μετρονόμος και χορδιστήρι, υποπόδιο και αναλόγιο, βάση, ζώνη, πένες και καλώδιο αποτελούν τα απαραίτητα αξεσουάρ για τον κάθε μουσικό. Κάποια από αυτά είναι απαραίτητα σε σημείο που χωρίς αυτά να μην παίζει το μουσικό όργανο (π.χ. ηλεκτρική κιθάρα και καλώδιο), άλλα είναι απαραίτητα για τη σωστή στάση (π.χ. υποπόδιο) και άλλα μας λύνουν σε τέτοιο βαθμό τα χέρια που δε θα μπορούσαμε να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς αυτά (π.χ. χορδιστήρι). Ας τα δούμε λοιπόν αναλυτικά:
Θήκη ή βαλίτσα
Μια καλή θήκη ή βαλίτσα είναι απαραίτητη για τη μεταφορά του μουσικού οργάνου. Είναι σημαντικό να έχει εξωτερική και εσωτερική επένδυση προκειμένου να μην επηρεάζεται από αλλαγές θερμοκρασίας ή την υγρασία, να προστατεύει όσο το δυνατόν περισσότερο από τη βροχή, να διατηρεί σταθερό το όργανο, αλλά και να προφυλάσσει από τυχόν κτυπήματα.
Πένες
Οι πένες είναι πολύ σημαντικά αξεσουάρ αν και πολλοί τις υποτιμούν και δε δίνουν ιδιαίτερη βάση στην προσεκτική επιλογή τους. Οι πένες χωρίζονται σε μαλακές, μέτριες και σκληρές και παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στον τρόπο παιξίματος. Πέραν από τις σχεδιαστικές τους διαφορές, οι πένες έχουν διαφορετικά υλικά κατασκευής και πάχη που δίνουν διαφορετικές χροιές στον ήχο μας. Για παράδειγμα, ένας κιθαρίστας που παίζει ακουστική κιθάρα θα πρέπει να επιλέξει μια πένα μεσαίου πάχους για να έχει ελαστικότητα και πιο πλούσιο ήχο όταν παίζει ακόρντα, ενώ ένας ηλεκτρικός κιθαρίστας που παίζει σόλο κιθάρα θα πρέπει να χρησιμοποιήσει πιο παχιά πένα για να έχει ακρίβεια και ταχύτητα στο παίξιμό του. Στην επιλογή της κατάλληλης πένας παίζει πολύ μεγάλο ρόλο και το είδος μουσικής που θέλουμε να παίξουμε. Υπάρχει μεγάλη ποικιλία από πένες έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να επιλέξει, να δοκιμάσει και να καταλήξει σε αυτή που του ταιριάζει.
Υποπόδιο και αναλόγιο
Αυτά τα 2 αξεσουάρ ανήκουν στην ίδια κατηγορία καθώς είναι πολύ σημαντικά για τη διατήρηση της σωστής στάσης του σώματος κατά τη διάρκεια της μελέτης σε καθιστή θέση, για αυτό το λόγο αποτελούν τα πρώτα αξεσουάρ που ζητά ο δάσκαλος από τους μαθητές. Το υποπόδιο τοποθετείται έτσι ώστε να σηκώνει ψηλότερα το αριστερό ή δεξί πόδι του παίκτη και το αναλόγιο για να στηρίζει τα βιβλία ή τις παρτιτούρες σε σημείο που να μη δημιουργούνται προβλήματα στη σπονδυλική στήλη του μουσικού.
Χορδιστήρι
Το χόρδισμα είναι μια διαδικασία των εγχόρδων οργάνων που πρέπει να γίνεται κάθε φορά πριν παίξουμε ή μελετήσουμε και κατά την οποία η κάθε χορδή χορδίζεται σε μια συγκεκριμένη νότα. Το χορδιστήρι κάνει τη δουλειά αυτή εύκολα και γρήγορα, βοηθώντας μας να κουρδίσουμε σωστά και με ακρίβεια, ανεβάζοντας, έτσι, ποιοτικά τη μελέτη μας. Υπάρχουν ηλεκτρονικά χορδιστήρια που λύνουν τα χέρια των αρχάριων και λειτουργούν είτε παλμικά είτε με μικρόφωνο, χορδιστήρια πεταλάκια για τα ηλεκτρικά όργανα καθώς και σφυρίχτρες ή διαπασών που απευθύνονται σε προχωρημένους χρήστες.
Μετρονόμος
Ο μετρονόμος είναι ένα μηχάνημα που "κρατάει" το μέτρο βοηθώντας τον μαθητή να αποκτήσει πειθαρχία κατά τη διάρκεια της μελέτης του που θα οδηγήσει σε σωστή ρυθμική αγωγή. Θεωρείται καθολικά το πιο απαραίτητο και αναπόσπαστο αξεσουάρ μελέτης καθώς μουσικός χωρίς βάση στο ρυθμό δεν μπορεί να σταθεί σε οποιοδήποτε μουσικό σύνολο. Υπάρχουν ηλεκτρονικοί μετρονόμοι καθώς και μηχανικοί που είναι κατάλληλοι για όργανα μεγάλης μουσικής έντασης όπως πιάνο και βιολί.
Βάση
Το μουσικό όργανο επιβάλλεται να έχει τη δική του θέση μέσα στο σπίτι για να αποφεύγονται αποτελεσματικά τα κτυπήματα. Αυτό συμβαίνει γιατί το μάτι συνηθίζει στην παρουσία του σε ένα συγκεκριμένο σημείο με αποτέλεσμα να το αντιμετωπίζει σαν έπιπλο και να το προσέχει. Οι ειδικές βάσεις στήριξης προτείνονται ακριβώς για αυτό το σκοπό. Υπάρχουν βάσεις πατώματος (με λαιμό ή απλές), καθώς και βάσεις τοίχου. Οι βάσεις πατώματος διαφέρουν ανάλογα με τον τύπο του οργάνου. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στο να μην τοποθετούνται οι βάσεις κοντά σε πηγές θερμότητας (π.χ. καλοριφέρ) ή πόρτες γιατί οι συνθήκες που αναπτύσσονται σε αυτά τα σημεία των σπιτιών μπορεί να κάνουν ζημιά στο μουσικό όργανο.
Ζώνη
Η ζώνη μας βοηθάει να παίζουμε σε όρθια θέση, στηρίζοντας το όργανο γύρω από το λαιμό μας. Είναι συνήθως απαραίτητη στην ακουστική και ηλεκτρική κιθάρα καθώς είναι κοινά αποδεκτό ότι η σωστή μελέτη γίνεται σε όρθια στάση. Το συγκεκριμένο βασικό αξεσουάρ πρέπει να μην πέφτει κάτω από ένα όριο ποιότητας, γιατί η κατασκευαστική του ποιότητα είναι αλληλένδετη με την αντοχή του και το τελευταίο που επιθυμεί κάποιος είναι να βρεθεί η κιθάρα του σπασμένη στο πάτωμα επειδή έσπασε/ κόπηκε η ζώνη του.
Καλώδιο οργάνου
Το καλώδιο είναι το απαραίτητο αξεσουάρ αν θέλουμε να βγάλουμε ήχο από ενισχυτή. Χωρίς αυτό δεν πρόκειται να "ακούσουμε" ποτέ μια ηλεκτρική κιθάρα, ένα ηλεκτρικό μπάσο και όλα τα silent έγχορδα, όπως επίσης, η ηλεκτροακουστική ή ηλεκτροκλασική κιθάρα, το ηλεκτροακουστικό μπάσο, βιολί, μπουζούκι, ούτι, κανονάκι κλπ. δε θα μπορούν να παίξουν μέσω ενισχυτή! Καλό είναι να είναι θωρακισμένο ώστε να έχουμε καλή ποιότητα ήχου αποφεύγοντας τις ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές, ενώ τα καλύτερης ποιότητας καλώδια παρέχουν και προστασία από τις κακουχίες στην άκρη των βυσμάτων, επιλογή on - off switches και άλλα. Αν χρησιμοποιηθεί για ηχογράφηση επιβάλλεται να είναι όσο το δυνατόν καλύτερης ποιότητας θωράκισης. Από εκεί και πέρα υπάρχουν καλώδια για όλα τα γούστα και τις ανάγκες, όπως σπιράλ, με γωνιακό ή ίσιο jack και πολλά άλλα.
Σε βοήθησε αυτό που διάβασες;
Αυτά είχα να σου πω εν συντομία για το συγκεκριμένο ζήτημα. Γενικά, προσπαθώ να στα μεταφέρω όσο πιο απλοποιημένα γίνεται γιατί θέλω να με καταλαβαίνουν όλοι. Οπότε, ελπίζω να σου άρεσε :)
Θέλεις να μάθεις κι άλλα; Πάτα στον αντίστοιχο σύνδεσμο και διάβασε τις απαντήσεις μου στα πιο συνηθισμένα ερωτήματα που ακούν οι φίλοι μου σχετικά με αυτό το ζήτημα:
- Τί άλλα αξεσουάρ θα χρειαστώ αμέσως μετά;
- Πένες: Το Μεγάλης Σημασίας Μικρό Αξεσουάρ
- 3 συνηθισμένα Λάθη που Πρέπει να Αποφύγεις
Το ξέρεις, ότι υπάρχουν και θεωρητικά & τεχνικού περιεχομένου άρθρα που μπορούν να σε βοηθήσουν; Για παράδειγμα:
- Καθαριότητα και Τακτική Αλλαγή Χορδών: Πόσο Σημαντικά είναι;
- Βασική θεωρία για το χόρδισμα των μουσικών οργάνων
- Ηλεκτρονικό Χορδιστήρι: Πως λειτουργεί;
Κύριε Μουσικούλη, εξακολουθώ να έχω απορίες.
Αλήθεια; Είσαι σίγουρος/-η ότι διάβασες αναλυτικά όλα τα άρθρα των φίλων μου τεχνικών; Αν ναί, στείλε μου την ερώτησή σου στη φόρμα που ακολουθεί: